Wyszukiwarka:

Szukaj

Anuluj

Polski Uniwersytet Wirtualny

Platforma
zdalnego nauczania

Wirtualny
pokój studenta

Kompetencje twarde

W czasach, gdy rynek pracy dynamicznie się zmienia i coraz trudniej znaleźć dobrego pracownika, kompetencje zawodowe stały się kluczowym kryterium odgrywającym szczególną rolę zarówno w sukcesie jednostki, jak i organizacji. Wśród tych umiejętności wyróżniamy kompetencje miękkie i twarde, stanowiące fundament efektywnego działania w różnych sferach zawodowych.

W tym artykule skupimy się na tym, czym są twarde umiejętności, jakie są ich cechy szczególne oraz co wyróżnia je na tle kompetencji miękkich. Przybliżymy najbardziej przydatne umiejętności twarde, jakich pracodawca może wymagać od pracownika oraz, jak wykorzystać swoje kompetencje twarde w CV, by zainteresować swoją kandydaturą przyszłego pracodawcę. Pokażemy wam również przydatne wskazówki, które pomogą wam rozwinąć wasze twarde umiejętności, by lepiej wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej oraz móc rozwijać się na późniejszych etapach swojej kariery zawodowej.

Czym są kompetencje miękkie i twarde?

Kompetencje miękkie, czyli umiejętności interpersonalne lub społeczne, odnoszą się do cech osobowościowych, zachowań oraz sposobów myślenia, wpływających na skuteczność działania oraz relacje międzyludzkie. Ciężko jest je zmierzyć za pomocą konkretnych wskaźników, mimo to mają ogromne znaczenie w budowaniu efektywnych zespołów, rozwiązywaniu konfliktów, poprawnej komunikacji oraz zarządzaniu emocjami. Jako przykłady kompetencji miękkich możemy wymienić: zdolności przywódcze, umiejętność radzenia sobie z problemami, reagowania w trudnych sytuacjach oraz delegowania zadań, pozytywne nastawienie, umiejętności społeczne, umiejętność słuchania, czy zarządzania emocjami, a także elastyczność.

Z kolei twarde kompetencje są konkretnymi umiejętnościami, które w prosty sposób można zdefiniować, mierzyć oraz zdobyć poprzez różnego typu szkolenia, kursy, doświadczenie zawodowe lub edukację. Zaliczamy tu umiejętności techniczne, specjalistyczne lub akademickie, bezpośrednio odnoszące się do konkretnej wiedzy zdobytej w danym zawodzie. Zaliczamy do nich np. znajomość języka angielskiego lub języka programowania, prawo jazdy, obsługa programów graficznych lub do tworzenia prezentacji multimedialnych, kompetencje specjalistyczne tj.umiejętność obsługi maszyn, analityczne myślenie, obsługa kasy fiskalnej, zdolność do planowania, organizacji pracy oraz działania pod presją czasu.

Czym różnią się umiejętności twarde i miękkie?

Istnieje kilka kluczowych różnic między kompetencjami miękkimi a twardymi, należą do nich:

  • Mierzalność i konkretność- z racji tego, że umiejętności twarde są znacznie prostsze do zdefiniowania i zmierzenia niż umiejętności miękkie i mogą być one precyzyjnie określone i ocenione za pomocą właściwych wskaźników, standardów lub innych wyników, które można w jakiś sposób zmierzyć i zweryfikować.

  • Zdolności specjalistyczne- kompetencje twarde zazwyczaj wymagają specjalistycznej wiedzy lub ukończonych szkoleń na określonym obszarze. Osoby, które posiadają umiejętności twarde, muszą dodatkowo zdobywać wiedzę techniczną lub specjalistyczną, by móc wykonać konkretne zadania w swojej codziennej pracy.

  • Stałość i trwałość- z reguły kompetencje twarde są trwalsze i znacznie bardziej trudne do zmiany niż umiejętności miękkie. Zdobycie określonych kompetencji wymaga czasu, praktyki oraz doświadczenia, przez co są one mniej zmienne i bardziej stabilne w czasie.

  • Znaczenie w danej branży- w wielu dziedzinach umiejętności twarde są niezbędne do wykonywania konkretnych zawodów. Zazwyczaj ich posiadanie to konieczność, by móc starać się o pracę na danym stanowisku w konkretnym sektorze.

Lista umiejętności twardych

Przedstawiamy wam przykłady kompetencji twardych, które są najbardziej istotne w karierze zawodowej w różnych branżach z punktu widzenia pracodawcy:

  • Programowanie komputerowe- konkretne umiejętności posługiwania się kodem komputerowym w różnych językach programowania, w celu opracowywania aplikacji, oprogramowania oraz stron internetowych.

  • Obsługa narzędzi i maszyn- znajomość specjalistycznych maszyn, narzędzi ręcznych oraz maszynowych, a także urządzeń technicznych niezbędnych do wykonywania określonych zadań.

  • Znajomość języków obcych- znajomość języka obcego lub kilku pozwala na sprawną komunikację między zagranicznymi kontrahentami oraz podczas podróży służbowych.

  • Umiejętności matematyczne i analiza danych- zdolności matematyczne są niezwykle pomocne podczas przeprowadzania wszelkich analiz danych oraz wyciągania z nich wniosków w celu podjęcia decyzji biznesowych.

  • Projektowanie graficzne- tworzenie prezentacji multimedialnych, grafik komputerowych, stron internetowych, materiałów marketingowych oraz identyfikacji wizualnych przy użyciu specjalistycznych, zaawansowanych programów.

  • Zarządzanie projektami- planowanie, organizowanie, monitorowanie oraz kontrola przebiegu projektów, w celu osiągnięcia zamierzonych celów firmy lub instytucji w określonym czasie i budżecie.

  • Umiejętności techniczne- znajomość specjalistycznych technologii, procedur i standardów, które obowiązują w danej branży.

  • Księgowość i finanse- prowadzenie rachunkowości, analizy finansowej, sporządzanie raportów, zarządzanie budżetem, monitorowanie oraz kontrola finansów.

  • Inżynieria mechaniczna- znajomość zasad mechaniki, materiałoznawstwa, projektowania konstrukcji mechanicznych, niezbędnych do projektowania i budowy maszyn oraz urządzeń technicznych.

Jak rozwijać kompetencje twarde?

Choć rozwijanie u pracownika umiejętności twardych wymaga systematyczności, zaangażowania oraz praktyki, nie jest to niemożliwe. Istnieją sposoby na to, by skutecznie rozwinąć swoje kompetencje twarde, poniżej przedstawiamy, jak można to osiągnąć!

  • Kursy, szkolenia, studia podyplomowe lub inne programy edukacyjne związane z konkretnymi umiejętnościami twardymi to świetny sposób na zwiększenie swoich kwalifikacji. Warto zdecydować się na programy prowadzone przez specjalistów w danej dziedzinie, renomowane uczelnie lub inne placówki edukacyjne.

  • Samodzielne zgłębianie wiedzy poprzez czytanie książek, artykułów branżowych, dokumentacji technicznej, branie udziału w webinarach, konferencjach oraz szkoleniach online. W ten sposób możesz zdobyć wiedzę przy niskim nakładzie finansowym, ponieważ znaczna część z wymienionych sposobów nauki jest darmowa.

  • Aktywne uczestnictwo w projektach firmy, staże, praktyka zawodowa, a nawet wolontariat to sposoby na zdobycie praktycznych umiejętności oraz doświadczenia, niezbędnego do dalszego pięcia się po szczeblach kariery.

  • Warto znaleźć wsparcie u mentora lub coacha, czyli doświadczonych profesjonalistów, którzy posiadają wiedzę i chętnie dzielą się nią z osobami zaczynającymi swoją przygodę z daną dziedziną, co wpływa korzystnie na motywację do działania.

  • Tworzenie własnych inicjatyw, które pozwalają wykorzystać zdobyte umiejętności, sprawdzić ich skuteczność, a także rozwijać własną kreatywność poprzez wprowadzanie innowacji.

  • Regularne śledzenie postępów własnych działań oraz feedback od przełożonych pozwala na określenie skuteczności swojej pracy, oraz identyfikacje obszarów, które wymagają poprawy w celu ciągłego doskonalenia i rozwoju kariery. W tym celu warto śledzić trendy w swojej branży, poszerzać swoje kompetencje ora wiedzę w zgodzie z obowiązującymi standardami i rozwojem technologii.

Które umiejętności twarde warto wpisać w CV?

CV powinno zawierać konkretne umiejętności twarde, które są istotne dla danego stanowiska, na jakie aplikujemy. Wypisanie ich jest więc konieczne nie tylko, by spełnić kryteria rekrutacji, ale również, by zostać zauważonym przez rekrutera. Oto kilka przykładów popularnych umiejętności twardych, które często można spotkać w CV:

  • Zdolności techniczne- znajomość konkretnych programów komputerowych, narzędzi, języków programowania, czy systemów operacyjnych.

  • Znajomość języków obcych- niezwykle istotne w przypadku stanowisk, które wymagają komunikacji z klientami lub współpracownikami innych narodowości. Wpisując w CV znajomość danego języka, należy podać jego poziom według standardów (podstawowy, komunikatywny, biegły).

  • Umiejętności analityczne i logiczne myślenie- niezbędne w przypadku stanowisk opierających się na analizie danych, rozwiązywaniu problemów, czy podejmowania decyzji opartych na konkretnych danych.

  • Kwalifikacje specjalistyczne- warto uwzględnić doświadczenie oraz branżową wiedzę w konkretnej dziedzinie, co z pewnością będzie korzystne dla przebiegu rekrutacji na dane stanowisko.

  • Certyfikaty, licencje i ukończone kursy- wszelkie potwierdzenia posiadanych umiejętności są zawsze mile widziane w CV i dają pracodawcy wgląd w zdobyte kwalifikacje.

  • Doświadczenie zawodowe- konkretne osiągnięcia, projekty, w których kandydat brał udział oraz poprzednie stanowiska pracy są istotnym elementem każdego CV. Przyszli pracodawcy zwracają uwagę na to, jak kandydaci umieją wykorzystać swoje zdolności w praktyce.

Które kompetencje są ważniejsze dla pracodawców: twarde czy miękkie? Podsumowanie

Zarówno umiejętności miękkie i twarde są niezwykle istotne dla wszystkich pracodawców, którzy stawiają na wykwalifikowanych pracowników, posiadających również różnorodne zdolności interpersonalne przydatne w danym zawodzie. Kompetencje miękkie mogą zainteresować pracodawcę, z pewnością przydają się na rynku pracy do zadań z innymi ludźmi, jednak to umiejętności twarde są kluczowe w większości branży i sprawdzane są w pierwszej kolejności podczas procesu rekrutacji. Choć umiejętności miękkie i twarde znacznie różnią się od siebie, są równie ważne zarówno w działaniach jednostki, jak i pracy zespołowej. Dlatego też warto zadbać o to, by rozwijać się równolegle w obu tych obszarach. Tylko wtedy uda nam się osiągnąć sukces na rynku pracy.

 

 

FAQ