Overcoming Insomnia in the Big Tent of e–Learning
"Miałem sen …" - ten początek przemówienia przeszedł do historii za sprawą Martina Luthera Kinga. Z pewnością wielu z nas rozpoczyna dzień od podobnych słów, z tą małą różnicą, że nie zawsze wpływają one na zapisy w kronikach dziejopisarzy.
Allison Rossett w swoim artykule Overcoming Insomnia in the Big Tent of e-Learning nie bawi się może w Napoleona zmieniającego historię, ale również pisze o snach. Osadzone są jednak, jak sam tytuł wskazuje, w realiach zdalnego nauczania. Jak to przeważnie ze snami bywa, pierwszy opisywany przez Allison to sielanka, w której szefowie firm wychwalają zalety e-learning'u (jak pisze sama autorka: "… oczy im błyszczą na myśl o obietnicy zredukowanych kosztów, standaryzacji wiadomości i możliwości ciągłych aktualizacji."), drugi sen to koszmar - pracownicy rozważają sens uczestnictwa w szkoleniach online, materiały szybko się dezaktualizują etc. Autorka zastanawia się więc także nad możliwością zapobiegania e-learning'owym koszmarom. Bez wątpienia, według Rossett, ma na to wpływ właściwe zastosowanie technologii, kluczowej dla procesów zdalnego nauczania.
Rozpatrując słowo "sen" z perspektywy Anglika, wiemy, że dream oznacza zarówno "śnić", ale też "marzyć". I chociaż w języku polskim znaczenia te zbiegają się w pojęciu "marzenia sennego", to w rzeczywistości istnieje między nimi istotna różnica. Marzenia zostawiają nam cień szansy na realizację, podczas gdy sny z reguły nie ucieleśniają się w życiu codziennym, a co najwyżej ich treść od niego zależy. Dlatego, myślę, lepiej o możliwościach zdalnego nauczania marzyć, oczywiście zakładając, że jest to równocześnie dążenie do realizacji nowych rozwiązań w tym zakresie. Co do snów, życzę wszystkim czytelnikom PUWletter'a tych spokojnych i kolorowych. I, jak zwykle, zachęcam do lektury (może być do poduszki).
| Rekrutacja na studia I i II stopnia e-mail: rekrutacja@puw.pl tel. (+48) 42 63 15 800 tel. (+48) 42 63 15 801 | Rekrutacja na studia podyplomowe |