Evaluating Distance Learning in Graduate Programs
Tekst George`a F. Hayhoe, którego polskie streszczenie znajduje się poniżej, został zaprezentowany na International Professsional Communication Conference, we wrześniu 1998 roku w Quebecu.
Nauczanie przez Internet stało się możliwe dzięki nowoczesnym komunikatorom umieszczonym gdziekolwiek na świecie. Czy jednak programy nauczania zdalnego spełniają tak same rygory, jak programy realizowane tradycyjnie? Czy dostarczają okazji do uczenia się od najlepszych profesorów i ich najlepszych studentów, jak ma to miejsce na tradycyjnych uniwersyteckich seminariach?
G.F. Hayhoe próbuje przeanalizować odpowiedzi na powyższe pytania na podstawie informacji uzyskanych od studentów, biorących udział w dwu dziesięciotygodniowych kursach na Uniwersytecie Stanowym w Utah w roku akademickim 1997/98.
Oba kursy były prowadzone metodą seminaryjną. Dyskusje on-line odbywały się regularnie. Co tydzień inny ze studentów był odpowiedzialny za streszczenie wszystkich dyskusji toczących się w wirtualnej klasie. Publikowano je w biuletynie rozprowadzanym w sieci.
Po zakończeniu kursu zapytano studentów o ich zdanie na temat jakości i ilości udostępnionych podczas kursu materiałów, dyskusji on-line, podobieństwa do atmosfery tradycyjnego seminarium. Poruszono także kwestie finansowe. Ocena wypadła naprawdę nieźle. Najlepszą ocenę otrzymały warunki finansowe kursów: studenci mieli poczucie, że cena, jaką zapłacili była korzystna. Niższe, choć równie pozytywne noty, zebrały zdania wymagające przygotowanie pisemnej odpowiedzi oraz narzucane im rygory. Intelektualna atmosfera na zajęciach seminaryjnych nie odbiegała ich zdaniem od tej, jaka towarzyszyła tradycyjnym seminariom. Najgorzej, bo jedynie dostatecznie, oceniono jakość dyskusji on-line.
G.F. Hayhoe twierdzi, że największym problemem nauczania na odległość jest nie tyle sam dostęp do wirtualnych zasobów, co dostępność materiałów w księgarniach tradycyjnych i wirtualnych. Instruktorzy kursów powinni dbać o selekcję polecanych lektur, by była zachowana równowaga między ilością materiałów do przeczytania, a zadaniami do pisania i pracą w grupach. Prace pisemne powinny mieć charakter zarówno teoretyczny, jak i wymiar praktyczny. Tematów dyskusji on-line nie powinna cechować powierzchowność. Studenci i instruktorzy powinni uczestniczyć w nich bardziej aktywnie, ci ostatni - lepiej panować nad wymianą sądów. Obowiązkiem instruktorów staje się więc badanie możliwości, jakie daje technologia i szukanie alternatywnych sposobów prowadzenia asynchronicznych dyskusji.
Pełen tekst George`a F. Hayhoe, Evaluating Distance Learning in Graduate Programs, można znaleźć w tym miejscu.
| Rekrutacja na studia I i II stopnia e-mail: rekrutacja@puw.pl tel. (+48) 42 63 15 800 tel. (+48) 42 63 15 801 | Rekrutacja na studia podyplomowe |