Wyszukiwarka:

Szukaj

Anuluj

Polski Uniwersytet Wirtualny

Platforma
zdalnego nauczania

Wirtualny
pokój studenta

Propozycja standardów zawartości podręczników multimedialnych

Jak powinien wyglądać podręcznik multimedialny? Odpowiedź nie wydaje się tak oczywista, jak w przypadku podręczników w formie drukowanej.

 

Wymagania rynku pracy, postęp techniczny, tempo życia i rozwoju tak świata, jak i jego mieszkańców, wymaga od tych ostatnich ciągłego doskonalenia umiejętności, podnoszenia kwalifikacji i nieustannego zdobywania nowych wiadomości, poszerzania wiedzy. Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy ukończona szkoła i odpowiedni dyplom otwierały abiturientom drogę do życiowej i zawodowej kariery. Paradoksalnie - zaangażowani w swoją pracę zawodową, często nie maja czasu na to, by przez szkolenia, kursy, czy studia, podnosić jej jakość. Efektywna praca wymaga bowiem nakładów czasowych, a czas stanowi dziś wartość niezwykle pożądaną, ale i deficytową. Propozycją dla osób pracujących (i nie tylko), dostrzegających konieczność doskonalenia zawodowego, poszerzania wiedzy i zainteresowań są liczne kursy (specjalistyczne, językowe, hobbistyczne), szkolenia, programy edukacyjne. Co więcej technologia internetowa odpowiada na potrzeby coraz liczniejszych zwolenników kształcenia nietradycyjnego. Pośród rozmaitych rozwiązań, pomysłów i sposobów na realizację idei nauczania z wykorzystaniem coraz szerszych możliwości technologicznych pojawiają się książki i podręczniki na płytach CD.

Trudno na takim poziomie ogólności mówić o szczegółowych wymaganiach, ustaleniach i standardach dotyczących podręcznika multimedialnego. Nauka każdego przedmiotu wymaga innych metod pracy, nie można więc zakładać, że podręcznik multimedialny bez względu na tematykę i zawartość powinien spełniać te same wymogi, tak samo wyglądać i podobnie funkcjonować jak podręcznik tradycyjny. Jednak wydaje się, że nic nie stoi na przeszkodzie, by powtarzające się elementy tradycyjnych podręczników znalazły się także w ich wersjach multimedialnych. To właśnie te elementy podlegają standaryzacji, dlatego można pokusić się o pewne ustalenia, stanowiące propozycję bazy funkcjonalności podręczników multimedialnych.

FAQ