TRENER KREATYWNOŚCI
System świadomości ludzkiej umożliwia człowiekowi utrzymanie się przy życiu. Życie rozumiemy jako całość złożoności otoczenia i zdolności jego przetwarzania. Aby zrozumieć tą złożoność potrzebne są człowiekowi umiejętności konstruktywnego myślenia i transformacji świadomości. Człowiek w ciągu całego swego życia poznaje podstawy budowania rzeczywistości oraz jej ulepszania, zmieniania na własne potrzeby. Wszystko, czego się uczymy, możemy wykorzystać na swój sposób. Kształt myślenia uwidacznia się w naszej sferze działaniowej i może się okazać, że osiągnęliśmy rewolucję w działaniu w zakresie swoich spraw osobistych czy zawodowych. W każdej sferze życia bardzo pożądana jest kreatywność, pomysłowość, dzielność i sprawne komunikowanie się z otoczeniem. W związku z tym dogodniejszą pozycję zajmują te osoby, które lepiej sobie radzą z zaadaptowaniem się do nowego miejsca pracy, z jego przetwarzaniem, czy ulepszaniem.
Dzisiaj wiedza zdobyta w szkolnej ławce jest już niewystarczająca. Szkoły masowo „produkują" uczniów, którzy zachowują się schematycznie. Uczniowie, którzy myślą szablonowo, nie są przygotowani na wyzwania współczesności. Zatem przyjęcie takiej idei ma istotne następstwa dla pracy wychowawczej i dydaktycznej, ponieważ okazuje się, iż przekonanie, że można nauczać wszystkich taką samą metodą jest po prostu nieporozumieniem.
Odpowiadając na potrzeby otoczenia specjalność prowadzona jest w dwóch nurtach myślenia:
1. Kształcenie w modelu tradycyjnym – zdobywanie wiedzy
2. Kształcenie w modelu twórczym – rozwijanie umiejętności rozwiązywania i wdrażania rozwiązań problemów, zarówno pojedynczo, jak i w zespole.
Umiejętności te wykorzystujemy nie tylko do pracy zawodowej, ale i dla satysfakcjonującego życia.
Specjalność Trener jest szczególna, ponieważ student rozwija umiejętności personalne, czyli kontakt z własnymi emocjami, zdolność do efektywnej komunikacji, zdolność do dialogicznego rozwiązywania problemów i przekształcania konfliktu w sukces i zdobywa umiejętności społeczne. Ma świadomość jaką pełni rolę w zespole, jak budować zespół, realizować projekty, przewodzić grupą, formułować rozwiązania dla zespołu.
Oprócz tego zdobywa umiejętności jak rozwijać postawę kreatywną u „Drugiego”.
Praca trenera jest stosunkowo młodym zawodem. Wraz ze wzrostem potrzeb szkoleniowych pojawiło się i ciągle wzrasta zapotrzebowanie na pracę trenera zarówno w branży edukacyjnej, jak również w biznesie, przemyśle, medycynie czy administracji publicznej. Prężnie rozwijający się sektor usług szkoleniowych, w tym realizacja projektów PO KL, jest szansą dla osób chcących realizować się w pracy trenera. Zawód ten został oficjalnie sklasyfikowany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w ustawie z dnia 27 kwietnia 2010 roku (Dz. U. Nr 82, poz.537), zmienionego rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 listopada 2012 r. (Dz. U. poz. 1268).
Jak wygląda praca Trenera?
- poznawanie nowych ludzi, podążanie za ich kreatywnością, odmiennością,
- dzielenie się wiedzą (co działa w obie strony),
- każdy warsztat (nawet na ten sam temat) wygląda inaczej,
- wraz z doświadczeniem i wiekiem zyskujesz jako trener, a nie tracisz.
Jakie kompetencje powinien posiadać Trener?
- pogłębioną samoświadomość, aby patrzeć na ludzi z ciekawością i otwartością,
- empatię do siebie i wobec innych,
- umiejętność przygotowania/zaprojektowania szkolenia,
- poszerzenie własnego obszaru kreatywnego rozwoju,
- metodykę kształcenia podmiotowego – rozwoju osobowości, prowadzącej do kształtowania kompetencji zwiększających sprawność działania,te i wiele innych kompetencji nabędziesz podczas studiów.
Gdzie trener może pracować?
- samodzielnie, jako freelancer,
- dla firm szkoleniowych,
- dla banków, korporacji,
- prowadzić szkolenia w placówkach oświatowych dla kadry dydaktycznej: w przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach, technikach, na uczelniach wyższych.
Co otrzymasz po ukończeniu studiów?
- dyplomu ukończenia studiów specjalność Trener kończy się uzyskaniem Certyfikatu Trenera I stopnia wystawionego przez Centrum Kreatywności i Przedsiębiorczości Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi,
- konkretne narzędzia do pracy z grupą w każdym wieku oraz „Bank ćwiczeń”.